poprzednie zamknij następne
Trening umiejętności emocjonalnych dla dorosłych

Kwiecień – Czerwiec 2017

Trening umiejętności emocjonalnych rozpoczęliśmy od podstaw czyli od dowiedzenia się czym są emocje. Uczyliśmy się rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji poprzez zabawę: czytaliśmy o emocjach bajki terapeutyczne, wiersze, opowiadania; odgrywaliśmy scenki, rysowaliśmy emocje, bawiliśmy się w kalambury... Dzięki takiej formie zajęć łatwiej nam było przyswoić wiedzę. Stres i negatywne emocje rozładowywaliśmy uczestnicząc w zabawach ruchowych. Uczyliśmy się też kontrolowania własnych emocji grając w gry planszowe. Nie da się ukryć, że rywalizacja pomiędzy nami w trakcie gry, a następnie wynik końcowy (wygrana/przegrana) wyzwalała w nas wiele różnych emocji ;-) Podczas zajęć dużo rozmawialiśmy o towarzyszących nam emocjach, o swoich potrzebach, myślach i przeżyciach, co pozytywnie wpłynęło na wzrost integracji w grupach.

Lipiec – Wrzesień 2017

Podczas minionych trzech miesięcy utrwalaliśmy nabyte umiejętności, a także rozszerzyliśmy swoją wiedzę o kolejne emocje. Okres wakacyjnych wyjazdów stał się okazją do przećwiczenia zdobytych przez nas umiejętności w praktyce, często w nowych dla nas sytuacjach. Po powrocie omawialiśmy nasze osiągnięcia i porażki w tym zakresie. Zastanawialiśmy się także co moglibyśmy poprawić, by w przyszłości nie popełniać tych samych błędów. Na zajęciach poznaliśmy też nowe metody odreagowania stresu i negatywnych emocji. Uczestniczyliśmy w relaksacji, uczyliśmy się prawidłowego oddechu, malowaliśmy mandale słuchając muzyki relaksacyjnej.  

Październik – Grudzień 2017

Okres przedświąteczny to czas porządków i przygotowań w Domu na zbliżające się święta. My także wykorzystaliśmy ten czas na uporządkowanie swojej wiedzy i dotychczas zdobytych umiejętności. Graliśmy w gry planszowe ćwicząc m.in. umiejętność podejmowania decyzji i kontrolowania własnych emocji. Układaliśmy puzzle i układanki edukacyjne trenując pamięć, umiejętność koncentracji i utrzymania uwagi, a także naszą cierpliwość. Uczestniczyliśmy w zabawach integracyjnych i ruchowych odreagowując stres i negatywne emocje. Dużo czytaliśmy i rozmawialiśmy o emocjach. Podczas zajęć uczyliśmy się także wyrażania emocji w sposób adekwatny do sytuacji. 

Styczeń – Marzec 2018

W minionym okresie wiele czasu poświęciliśmy na ćwiczenie umiejętności budowania poczucia własnej wartości, a także wiary we własne siły i możliwości. Pomogły nam w tym liczne ćwiczenia w grupach, podczas których, otrzymaliśmy mnóstwo pozytywnych informacji na swój temat. Dowiedzieliśmy się jak postrzegają nas koleżanki i koledzy z grupy, za co nas lubią i cenią. Sami także musieliśmy powiedzieć coś pozytywnego o sobie. Okazało się, że jest to bardzo trudne zadanie dla wielu z nas.

W styczniu z wielkim smutkiem pożegnaliśmy naszego bliskiego kolegę, pracownika naszego Domu - Piotra. Na zajęciach dzieliliśmy się wspomnieniami o zmarłym, rozmawialiśmy o emocjach, myślach i przeżyciach, jakie towarzyszyły nam w tym trudnym dla wielu z nas czasie.

Kwiecień – Czerwiec 2018

Na zajęciach próbowaliśmy odpowiedzieć sobie na pytanie czym jest agresja. Dlaczego jedna osoba krzywdzi drugą. Co jest powodem takiego zachowania i jakie są jego skutki. Dużo rozmawialiśmy o sytuacjach dnia codziennego, o różnicach, jakie są między nami i wynikających stąd konfliktach. Zastanawialiśmy się czy i jak możemy zapobiec niektórym z tych sytuacji. Co możemy zrobić, by lepiej rozumieć drugą osobę i powody, dla których zachowuje się w ten czy inny sposób. Jak możemy radzić sobie z agresją własną i cudzą. Jak odreagowywać negatywne emocje nie krzywdząc drugiej osoby. Agresja to niewątpliwie trudny dla nas temat, do którego będziemy jeszcze wracać na zajęciach.

Lipiec – Wrzesień 2018

W minionym okresie kontynuowaliśmy temat agresji. Utrwaliliśmy wcześniej zdobyte informacje, a także rozszerzyliśmy swoją wiedzę o kolejne w tym temacie. Na zajęciach rozmawialiśmy też o motywach własnego postępowania, jednocześnie starając się je zrozumieć; ćwiczyliśmy umiejętność dokonywania wyborów, podejmowania decyzji i dążenia do celu. 

Październik – Grudzień 2018

W ostatnim kwartale tego roku zgłębialiśmy motywy własnego postępowania, towarzyszące im emocje oraz skutki do jakich one prowadzą. Wspólnie omawialiśmy postawy i emocje mieszkańców na podstawie zdarzeń w jakich oni uczestniczyli lub byli świadkami. Staraliśmy się odgadnąć i zrozumieć postawy, myśli i motywy postępowań poszczególnych stron oraz skutki jakie z nich wynikały.  W ramach pracy własnej uczestnicy mieli zadanie domowe polegające na obserwowaniu swoich emocji w różnych okolicznościach oraz kontrolowanie negatywnych emocji. Zadanie to miało aspekt skupienia uwagi, rozpoznawania emocji, i zapamiętywania. Obserwacje były omawiane na kolejnych spotkaniach w celu dalszego samopoznania.

Zdarzenia zaobserwowane przez uczestników były: radosne, smutne, neutralne, gwałtowne i niezrozumiałe, subtelne i trudne do opisania.

 

 

Styczeń – Marzec 2019

 W ostatnim kwartale projektu uczyliśmy się w jaki sposób poprawić swoje samopoczucie na co dzień, a także po przeżyciu sytuacji stresujących.

Ćwiczyliśmy także konsekwencje w dążeniu do zaplanowanego przez siebie celu. Posłużył do tego system motywacyjny w postaci kolorowych karteczek, które beneficjenci otrzymywali po wykonaniu poszczególnych zadań, np.: pokolorowanie rysunku, ułożenie układanki, prawidłowe rozpoznanie emocji ze zdjęcia, liczenie kart, przeczytanie fragmentu bajki w zależności od umiejętności). Po kilku zadaniach większość  „uczniów” otrzymała zaplanowane przez siebie główne nagrody, czyli zrealizowała swój cel. Widać było na ich twarzach zadowolenie i dumę, co później omawialiśmy. Pozostałe osoby dla których odroczona gratyfikacja nie zadziałała odczuwały smutek, zrezygnowanie, a powody omawialiśmy zarówno na bieżąco jak i na zakończenie „projektu”.



2017-07-06 14:00:06 | drukuj
Nowa placówka
1% dla KSN AW
Totus 2002
Współpracujemy